Otázky ke cvičení

Provádění pohybů Taijiquan nevypadá obtížně. Evidentně k němu nepotřebujete k němu dobře měřitelné a viditelné atletické schopnosti, jako je síla, ohebnost, vytrvalost, postřeh, rychlost, a já nevím co ještě.

Taijiquan se věnuje zejména tomu, co leží jaksi pod těmi viditelnými schopnostmi. Tomu, čeho si obyčejně nejsme vědomi, tomu, co se nezývá nevědomí. A zvládnout to, čeho si nejsme vědomi obtížné je.

Proto je zvládnutí Taiji obtížené.

Z prokázaných pozitivních zdravotních, kondičních a spirituálních důvodů v naší škole upřednostňuje naše škola cvičení v přírodě a na přírodním neupraveném povrchu, a to celoročně. To nabízíme jako standard.

Zdaleka ne každý toto nadšení sdílí, někdo k němu má i, mírně řečeno, značné výhrady. Proto naše škola navázala řadu kontaktů se sportovními kluby a fitness centry se střechou nad hlavou. Některá ta zastřešení uspokojí i velmi náročného milovníka uzavřených prostor.

Takže některé naše veřejné kurzy vypisujeme venku, některé uvnitř. Stačí naše stránky sledovat, tyto Marhajchi.cz nebo Facebookové, a vybrat si.

Obuv. Doporučujeme cvičit naboso, přinejhorším v nějaké minimalistické (minimální podpora, maximální flexibilita) a na noze dobře držící obuvi s hladkou(!) podrážkou.

Oděv. Podstatné je, aby Vás oděv neomezoval v pohybu a zároveň držel na místě. V tomto rámci je to buď oděv hodně volný, nebo strečový. Kvůli poskytování zpětné vazby „jak vám to jde”" je pro vyučujícího lepší, aby vaše postoje a pohyby mohl vidět dobře.

Jako minimum berte 3x týdně po 30 minutách. Není to o vašich schopnostech, ale o tom, jak je lidský organismus udělán. Jako optimum berte 5x30 minut.

Trénovat Taijiquan sestavu výrazně déle než hodinu v kuse je při plném vědomém zapojení nesmyslem. Za hodinu soustředěného cvičení Taijiquan je psychika obyčejně již tak vyčerpaná, že kvalita tréninku je tak nízká, že nestojí za to dále cvičit.

V Taijiquan je lepší dělat denně něco, než jeden den všechno.

Důležitou věcí, na kterou se v tréninku Taijiquan zapomíná, je implementace Taijiquan dovedností do ostatních aktivit, které děláme. Není to jenom do atletických věcí, jako je posilování nebo běh, ale i do zvedání potomka, telefonování, do sbírání hub, tlačení rukama všeho druhu (například kočárku, nebo sekačky na trávu), a tak dále, a tak dále. Problematice využití běžných aktivit pro procvičení, posílení a zlepšení pohybů a jejich vtělení se věnujeme i v průběhu lekcí.

Mám (já vyučující) ověřeno, že se to dá slušně naučit za tu dobu, po kterou trvají naše veřejné kurzy. Říkám slušně, ne geniálně.

Zda se to opravdu za tu dobu naučíte nevím. Záleží především na vaší osobní píli mimo naše veřejné lekce. Pokud s nimi budete ztrácet krok, je jasné, že budete muset přidat. Při individuální výuce se přizpůsobím vašemu tempu.

Pokud budete cvičit Taijiquan méně než třikrát týdně, lze s dost velkou pravděpodobností usoudit, že se to nenaučíte nikdy.

Taijiquan dovednosti se totiž o přestávkách z těla jaksi „vypařují”. A je-li průměrná rychlost vypařování větší, než dotace, pak …

Organizační otázky

Standardně se lekce našich veřejných kurzů konají jednou týdně a trvají devadesát minut, některé (Qigong a San Shou) jenom šedesát. Každopádně je to uvedeno na přihlášce do veřejného kurzu.

Dobrá otázka! Na každé lekci se učíme něčemu novému, takže při absenci na lekci veřejného kurzu Vám opravdu něco chybět bude.

Proto také účastníků veřejných kurzů nabízíme individuální „doháněcí” lekce. Stačí se domluvit s vyučujícím a je to.

Nabízíme Vám dvě alternativy. Prní možnost je ta, že nás prostřednictvím formuláře Veřejné kurzy zatím nevypsané informujete, že máte zájem o víkendový veřejný kurz (bude-li vás více, kurz vypíšeme). Druhá možnost je, že si objednáte Individuální výuku.